Ouderen in Friesland bereiden zich voor op de zorg van morgen
Vandaag vond de derde en laatste bijeenkomst plaats van MeiJo (het servicepakket van KwadrantGroep) over de zorg van morgen. Centraal stonden de ontwikkelingen in de zorg en uitleg over (technologische) hulpmiddelen die een bijdrage kunnen leveren aan het behoud van de zelfstandigheid van thuiswonende ouderen in Friesland.
Zelf als het kan, thuis als het kan, digitaal als het kan. Dat is de nieuwe norm die de overheid stelt voor de toekomst van de (ouderen)zorg. Meer zelf doen dus en met hulp van digitale of technologische hulpmiddelen. Gelukkig is er een heel scala aan middelen die kunnen ondersteunen. Daarover lieten ruim 100 geïnteresseerden zich informeren tijdens de bijeenkomsten "De zorg van morgen" op 9, 16 en 30 oktober in Leeuwarden, Drachten en Heerenveen.
Hulpmiddelen vergroten woonplezier en zelfstandigheid
Aaffiena Visser van MeiJo legt uit waarom het belangrijk is dat ouderen nadenken over de zorg van de toekomst: ‘We weten allemaal dat de zorgwereld verandert. We moeten en kunnen meer zélf onze rol pakken. Het is goed te realiseren dat hulp niet alleen meer geboden hoeft te worden door een zorgmedewerker maar ook met behulp van een (eenvoudig) hulpmiddel. En dat dit zelfs prettiger kan zijn omdat je dan niet meer afhankelijk bent van een zorgmoment maar je eigen regie kunt behouden. Door je bijtijds te informeren over mogelijkheden en slimme (technologische) hulpmiddelen, die heus niet altijd heel duur zijn, vergroot je je eigen woonplezier en zelfstandigheid.’
Rick Bouma, projectleider bij KwadrantGroep, nam de bezoekers mee in de wereld van hulpmiddelen. Hij demonstreerde bijvoorbeeld een druppelbril: een hulpmiddel dat helpt bij het toedienen van oogdruppels zonder verspilling en zonder hulp van anderen. Ook toonde hij een medicijndispenser, dit apparaat helpt bij het organiseren van medicijninname. Op de juiste tijden serveert het apparaat de benodigde medicatie uit. Hier hoeft geen zorgmedewerker meer aan te pas te komen.
Daarnaast kwamen diverse mobiele alarmeringsapparaten en veiligheidstechnologieën aan bod. Bijvoorbeeld apparaten waarmee ouderen snel hulp kunnen inroepen in geval van een noodsituatie, zoals een val. En apparatuur voor slechthorenden, zoals trilwekkers of flitslampen die zijn aangesloten op een brandalarm. Ook werden oplossingen besproken die bijdragen aan veiligheid en gemak, zoals een videodeurbel en elektronische sloten.
Op de informatiemarkt konden bezoekers zich verder laten informeren over hulpmiddelen en er waren partijen aanwezig die mensen kunnen helpen om o.a. digitaal vaardig te worden.
Hulpmiddelen zijn niet per definitie ingewikkeld en duur
Na alle informatie kregen bezoekers een warme maaltijd aangeboden en ging men met elkaar in gesprek over de zorg van de toekomst. Rick Bouma: ‘Er was veel interesse in hoe technologie kan helpen bij het vergroten van de zelfstandigheid. Ook werden zorgen besproken over de complexiteit van het gebruik van nieuwe technologieën. Mensen denken vaak dat het ingewikkeld is. En duur! In de praktijk vallen beide meestal mee.’
Na afloop vertelt een bezoeker: ‘De bijeenkomst heeft mijn ogen geopend voor de vele hulpmiddelen die beschikbaar zijn om langer zelfstandig thuis te wonen. Eigenlijk is voor ieder vraagstuk wel een hulpmiddel beschikbaar.’
Servicepakket MeiJo is onderdeel van KwadrantGroep. MeiJo biedt een helpende en vertrouwde hand als sommige dingen thuis niet zo makkelijk meer gaan. In de vorm van een gevarieerd aanbod van diensten, services, activiteiten, bijeenkomsten en workshops. Voor pashouders zijn deze diensten vaak gratis of met korting.