Trots! Project Digitale Zorgalarmering is klaar
200 kilometer aan netwerkkabels, 2000 wifipunten, 3000 zorgapparaten zoals oproepkastjes en bedmatten én een team van meer dan 20 medewerkers. Geen wonder dat projectmanager Harmen Epema trots vertelt dat het project Digitale Zorgalarmering bij KwadrantGroep is afgerond. 'Onze locaties zijn klaar voor de toekomst.'
Standaardiseren, oftewel: overal hetzelfde. Dat was één van de doelen van het project. 'Als in elke locatie dezelfde netwerkkabels liggen, dan kunnen we nieuwe ontwikkelingen sneller testen en uitrollen. Dan weet je van te voren dat iets in elke locatie werkt als je het gaat uitvoeren. En dat was niet zo. Het was in elke locatie anders. Nu weten we precies welke kleur kabeltjes waar liggen. Hoe de apparatuur werkt en hoe de serverkast eruit ziet. Doordat de basis overal hetzelfde is, blijft het mogelijk om lokaal af te wijken.'
Eén van de grootste projecten binnen KwadrantGroep
In principe hebben alle bewoners van een woonzorglocatie van KwadrantGroep nu dezelfde mogelijkheden als het gaat om een pols- of halsband, of een bedsensor om de zorg te alarmeren. 'Er moest heel veel vervangen worden en alle serverruimtes hebben we opnieuw ingericht. Het heeft elke locatie geraakt en is één van de grootste projecten ooit binnen KwadrantGroep', vertelt Harmen. 'Niet alleen de intramurale locaties zijn opnieuw ingericht met ICT-apparatuur. Collega Ronald Leemeijer heeft er met zijn teams voor gezorgd dat ook alle zorgsteunpunten opnieuw zijn ingericht. Dat betekent dat ruim 70 thuiszorglocaties in ‘standaard’ zijn gebracht.'
Het project heeft het ook mogelijk gemaakt om ‘in de cloud’ te werken; gegevens worden online opgeslagen. Dit vergt een andere manier van het organiseren van ICT-systemen. Sommige systemen zijn dubbel uitgevoerd, zodat er altijd één blijft draaien als er een storing is. Ook zijn op iedere locatie twee internetverbindingen, waardoor tijdens onderhoud en zelfs bij stroomuitval het systeem doordraait.
Trots!
Harmen is trots op hoe er in het project is samengewerkt. 'We hebben vanaf het begin zorgprofessionals betrokken. Hun rol was erg belangrijk. Techniek is één ding, maar collega’s moeten er ook goed mee kunnen werken. Het mooie aan dit project is ook de beleving en betrokkenheid die ik bij iedereen proefde. En het moment dat ik een monteur van een externe partij met een bewoner aan de arm door een locatie zag lopen, dat deed me ook wel iets.'
Klaar voor de toekomst
De locaties en zorgsteunpunten van KwadrantGroep zijn nu klaar voor de toekomst en hebben bijvoorbeeld allemaal Wi-Fi. De techniek kan nog verder uitgebouwd worden. 'We kunnen sneller bewegen en uitvoeren, dat is het positieve resultaat van standaardisatie. Nieuwe zorgtechnologie bijvoorbeeld, maar ook de nieuwe digitale werkplek Suzie, nieuwe telefoons en ga maar door. We werken hierdoor effectiever, slimmer en anders, waardoor er meer tijd is voor cliënten. KwadrantGroep is één van de eerste zorgorganisaties in Nederland die dit zo goed voor elkaar heeft. Het was een enorme opgave en het heeft vier jaar geduurd; een groot compliment voor alle collega’s die hieraan hebben meegewerkt en onze partners Pranger Rosier, Curatec, Spie, HSM Groep BV en Felton.'